دسترسی سریع
 

  

     

  

آموزش های کوتاه مدت جهاد دانشگاهی  طیف گسترده ای  از مخاطبان شامل دانشجویان ، دانش آموختگان ، دانشگاه ها ، جویندگان کار ، شاغلین نیمه ماهر ، کارشناسان و مدیران بخشهای مختلف را تحت پوشش قرار می دهد . این نوع آموزش ها در بیش از 123 مرکز آموزشی در سراسر کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار می شود . آموزش های کوتاه مدت با هدف بهره مندی اقشار مختلف جامعه از روش های جدید علمی و همچنین غنی سازی اوقات فراغت جوانان ، نوجوانان و خردسالان از طرف جهاد دانشگاهی ارائه شده ، مورد استقبال فراگیران قرار گرفته است. این نهاد همچنین با تعریف و تدوین 900 دوره مختلف آموزشی کوتاه مدت در قالب 8 گروه اصلی کامپیوتر ، زبان ، فرهنگ و هنر ، علوم انسانی ، علوم پایه ، فنی و مهندسی  و پزشکی  گامی مهم را در راستای نظم بخشی به آموزش های کوتاه مدت در کشور برداشته است .

انشا ا.. بتوانیم با ارائه روشهای نوین آموزشی ، تخصصی کردن آموزش و افزایش توان مهارتی و علمی گامی موثر در توسعه و اعتلای میهن اسلامی بر داریم .

 

 آموزش بیش از 100.000 نفر ساعت از ابتدای سال تاکنون

 برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه شهرداران و معاونین کارشناسان ارشد شهرداری ها و دهیاران استان کرمانشاه وهمچنین

 برگزاری کلیه دوره های آموزشی مورد نیاز ادارات و سازمان ها از جمله:

ردیف

نام ادارات

1

بانک های دولتی وخصوصی (بانک صنعت و معدن، بانک قوامین ،صندوق مهر امام رضا)

2

صدا و سیما

3

بنیاد شهید

4

دفتر امور روستایی

5

شهرداری

6

نظام مهندسی

7

شرکت توزیع نیروی برق

8

آب و فاضلاب شهری

9

شرکت زیرساخت

10

هلال احمر

11

تأمین اجتماعی

12

اداره پست

13

خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب

14

شرکت کشت و صنعت ماهیدشت

15

امور کتابخانه ها

16

کمیته امداد

17

شرکت کیسون

18

صندوق مهر امام رضا (ع)

19

امور مالیاتی

20

بسیج مهندسین

21

دفتر امور روستایی معاونت عمرانی استانداری

22

دفتر امور شهری معاونت عمرانی استانداری

23

شرکت شهرک های صنعتی

24

اداره کل حفاظت و محیط زیست

25

اداره کل حمل و نقل و پایانه ها

26

سازمان اطلاع رسانی بورس

27

بنیاد مسکن

28

منابع طبیعی (منارید)

29

اداره راه وشهرسازی

30

علوم پزشکی

31

جهاد کشاورزی

   

 

..

 

1-     افزایش اثربخشی و کارایی در ارائه خدمات دولتی از طریق توسعه دانش و مهارت های متصدیان شاغل

2-     افزایش سطح باور و اعتقادات کارکنان و مدیران نسبت به ارزش های اسلامی

3-     توامندسازی و توسعه مدیران جهت ایفای مؤثر نقش ها و وظایف مدیران

4-     ارتقاء سطح کیفی سرمایه انسانی بخش دولتی از طریق افزایش سطح توانایی، دانش و مهارت کارمندان دولت

5-     روزآمدسازی و ارتقای سطح دانش، مهارت و نگرش معنوی و بصیرتی کارمندان

 

1-     ایجاد انگیزش راهبردی و همسوسازی برنامه های توانمندسازی و توسعه منابع انسانی با اهداف راهبردی سازمانی

2-     ایجاد یکپارچگی و تعامل بین عناصر فرآیند آموزشی به عنوان رویکرد فرآیندی- تعاملی

3-     ایجاد تناسب بین برنامه ها و فرصت های آموزشی و یادگیری با نیازهای آموزشی شغلی و سازمانی و اجتناب از آموزش های غیر ضروری

4-     ایجاد انگیزه خودسازی و رشد معنوی، مادی، مهارتی و دانشی کارکنان به صورت خودکنترلی

5-     ارتقاء سطح باور و اعتقاد مدیران به توانمندسازی و ارتقاء سرمایه انسانی از طریق آموزش

در حال حاضر آموزش ضمن خدمت كاركنان در سازمان‌هاي مختلف از جايگاه خاصي برخوردار است زيرا در چند دهه اخير بيش از هر دوران ديگر در طول تاريخ بشري، علوم و تكنولوژي پيشرفت نموده است اين تحول و دگرگوني بحدي است كه عصر حاضر را عصرنيم عمر اطلاعات ناميده‌اند.يعني دوراني كه در هر 5 سال، نيمي از اطلاعات بشري منسوخ گرديده و اطلاعات و دانش جديد جايگزين آن مي‌گردد.

حدود نيمي از مشاغلي كه امروز در بسياري از كشورها مي‌بينيم در پنجاه سال پيش، وجود نداشته است. تغيير چند‌‌باره فعاليت‌ حرفه‌اي در طول عمركاري، براي مردم روزبه روز عادي‌تر مي‌شود. اين احتمال كه فرد جواني مهارتي را بياموزد و آن را تا حدود سي سال كار خود بدون تغيير بنيادي ادامه دهد ديگر بسيار ضعيف، يا به كلي محال است. در جامعه‌اي كه به سرعت در حال دگرگوني است آموزش كاركنان نه تنها مطلوب است بلكه فعاليتي است كه هر سازماني بايد برايش منابعي را در نظر بگيرد تا همواره منابع انساني كارآمد و مطلعي در اختيار داشته باشد .

بررسي‌ها نشان داده است كه آموزش كاركنان منجر به حفظ تداوم و بقاي سازمان شده است، يك بررسي سه ساله در سنگاپور نشان داده است كه 17 درصد شركت‌هاي تجاري و صنعتي اين كشور ورشكست شده‌اند در حالي كه اين نسبت در مورد شركت‌هايي كه برنامه‌ آموزش كاركنان را انجام داده‌اند كمتر از 1 درصد بوده است. همچنين طبق آمار انجمن مديريت آمريكا تا سال 2000 هفتاد و پنج درصد همه كارگران كنوني آن كشور نياز به باز‌آموزي داشته‌اند. در كشور سوئد نيز براي پاسخگويي به چنين دگرگوني‌هايي سياست فعال نگهداشتن نيروي انساني را در پيش گرفته و سالانه 2 تا 3 درصد از توليد ويژه ملي خود را براي بازآموزي صاحبان مشاغل هزينه مي‌كند. از اين رو پندار سنتي كه دوره كودكي، نوجواني و جواني را تنها براي آموختن مي‌داند منسوخ گرديد و اكنون تنها با يادگيري پيوسته و پايدار مي‌توان با دگرگوني‌هاي فن‌شناختي و سرشت اشتغال در جامعه متحول سازگار و همراه شد.



با توجه به آنچه ذكر شد، مي‌توان عواملي را كه آموزش كاركنان را ضروري ساخته است، به قرار ذيل دسته بندي كرد


شتاب فزاينده علوم بشري در تمام زمينه‌ها
پيشرفت روز افزون تكنولوژي
پيچيدگي سازمان به دليل ماشيني شدن
 تغيير شغل يا جابجاي شغلي
روابط انساني و مشكلات انساني
ارتقاء و ترفيع كاركنان
اصلاح عملكرد شغلي
 كاركنان جديد الاستخدام
بهره‌وري كاهش حوادث كاري
نيازهاي تخصصي و حرفه‌اي نيروي انساني



الف) عدم اعتقاد مدیران به آموزش کارکنان دولت و عدم ملاحظه‌ هزینه‌های آموزشی به عنوان سرمایه‌گذاری ضروری سازمان.
ب) فقدان واحد مستقلی برای آموزش کارکنان در دستگاه‌های اجرایی
ج)ناکافی بودن و یا نداشتن انگیزه کارکنان برای شرکت در دوره آموزشی
د) گرایش بیش از حد کارکنان به دوره‌های آموزشی منجر به مدرک تحصیلی رسمی
هـ) سلیقه‌ای عمل کردن مدیران و مسئولان آموزشی دستگاه‌ها در تعیین دوره‌های آموزش و روش‌های آموزشی
-
خلاهای قانونی در زمینه آموزش


عمده مشکلات و موانع آموزشی کارکنان دولت که در طول سالیان دراز سبب کاهش کارایی و اثربخشی آموزش شده است مربوط به فرایند آموزش می‌باشد در این رابطه مسائلی از قبیل:
 
نیاز سنجی:

فقدان الگوی خاص و مدون و عدم نیازسنجی آ‌موزشی برای تعیین دوره‌های آموزشی مورد نیاز کارکنان دولت و اکتفا به حداقل بررسی شده است.
 
طراحی و تدوین دوره‌ها:

 در این زمینه از نیروهای متخصص استفاده نشده و ذینفعان آموزش مشارکت جدی نداشته و طراحی برنامه‌ها از جامعیت لازم برخوردار نبوده است.
 
اجرای دوره‌ها:

در این حوزه می‌توان به مواردی از قبیل رعایت نشدن موازین آموزشی بزرگسالان، ساختار نامناسب برای انتخاب مدرس مناسب، وجود مقررات نامناسب نحوه پرداخت حق‌التدریس، انحصاری کردن برخی از دوره‌ها در مرکز آموزش مدیریت دولتی.
 
ارزشیابی آموزشی:

 نبود جایگاه ارزشیابی در نظام آموزشی، استفاده نکردن از نتایج نظام جدید ارزشیابی در اصلاح فرایند آموزشی از عمده موارد در این زمینه است.


 

اهميت و لزوم آموزش های کارکنان دولت

برنامه های اجرا شده نظام مهندسی ساختمان در سال 92 و تقویم آموزشی سازمان نظام مهندسی

گزیده ای از تصاویر دوره های برگزار شده