چگونه تکنسین داروخانه بشوم؟ به همراه معرفی فرصت های شغلی
تعداد بازدید کننده: تاریخ: 1400/10/13 08:55:31

آیا من می توانم نسخه خوان یا نسخه پیچ شوم؟

تکنسین داروخانه یا نسخه خوان نیاز به مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن دارد. با توجه به پیچیدگی و گستردگی علم داروسازی، تکنسین برای شناخت انواع داروها، نحوه و میزان مصرف و تاثیر داروها و دادن مشاوره به بیمار در مورد داروها و بیماری‌های عمومی می‌بایست حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشته باشد، زبان انگلیسی را حد مناسب بداند و بتواند با کامپیوتر مخصوصا نرم‌افزار آفیس کار کند. ضمن اینکه نسخه خوان، از نظر فردی باید به شدت دقیق و حساس باشد تا در خواندن نسخه و تحویل دارو به بیمار کمترین اشتباهی مرتکب نشود.

 

دوره آموزش تکنسین داروخانه

 

 

 

برای تکنسین داروخانه (نسخه خوان یا نسخه پیچ) شدن از کجا شروع کنم؟

عده‌ای از تکنسین‌های داروخانه به صورت تجربی این حرفه را آموخته‌اند. اما از آنجایی که این حرفه مستقیما با سلامت انسان سر و کار دارد، یادگیری تجربی نمی‌تواند مسیر مناسبی باشد. آزمون و خطا شیوه خطرناکی برای فراگیری تکنسینی داروخانه است. مسیر درست و تائید شده برای این تکنسینی شرکت در دوره های آموزشی و گرفتن گواهینامه است. این دوره‌ها کوتاه‌مدت و علمی هستند؛ شما در این دوره‌ها به طور فشرده با مبانی کلی تکنسینی داروخانه شامل نسخه‌خوانی، شکل و نوع و تعداد داروها و… آشنا می‌شوید و خیلی سریع آماده ورود به بازار کار خواهید بود. دوره آموزشی شامل دروس تئوری و کارآموزی عملی در داروخانه است. معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کرمانشاه یکی از نهادهای برگزار کننده دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت نسخه خوان است که آن را برگزار می‌کند و به فارغ‌التحصیلان گواهینامه حرفه‌ای «تکنسین داروخانه» ارائه می‌دهد.

فرصت های شغلی تکنسین داروخانه

  • داروخانه‌ها و دراگ استورها: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تکنسین‌ها در داروخانه‌های خرده‌فروشی کار می‌کنند؛ داروخانه‌ها و درگ استورهای شبانه‌روزی، زنجیره‌ای و محلی. همینطور داروخانه‌های دانشگاهی، بیماری‌های خاص، خصوصی، نظامی و سازمانی. بسته به نوع و ساعت کاری داروخانه، ممکن است تکنسین شیفت ثابت یا متغیری داشته باشد. بیشترین فعالیت تکنسین داروخانه در این موقعیت کاری نسخه‌خوانی و تحویل دارو، سازماندهی انبار، کمک به داروساز در ساخت دارو و امور نظافت داروخانه است.
  • بیمارستان‌ها: تکنسین‌های داروخانه‌ای که آموزش دیده و گواهینامه داشته باشند، می‌توانند در بیمارستان‌ها فعالیت کنند. فرق تکنیسن داروخانه بیمارستان با تکنسین داروخانه خرده‌فروشی در این است که تکنسین بیمارستانی بیشتر داروهای نسخه‌ای را در یک دوز آماده می‌کند. ضمن اینکه ممکن است فعالیت‌هایی مثل پر کردن سرنگ، آماده کردن سرُم، فراهم کردن دارو برای بیماران بستری، اورژانس و … را هم انجام دهند. این تکنسین‌ها نسبت به تکنسین‌های دیگر وظایف و ساعت کاری بیشتری دارند.
  • پرستار خانگی یا پرستار آسایشگاه: پرستاران خانگی یا پرستار آسایشگاه‌های سالمندان و معلولین وظیفه مراقبت و دارو دادن به افراد بیمار یا ناتوان را بر عهده دارند. تکنسین داروخانه می‌تواند این کار روتین را به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت انجام دهد.
  • فروشنده و بازاریاب محصولات دارویی: تکنسین داروخانه با آموزش‌هایی که دیده و آشنایی‌اش با دسته‌های دارویی، توانایی بازاریابی و فروش محصولات دارویی شرکت‌های داروسازی را دارد.
  • همکاری با سازمان‌های بهداشتی و مراقبتی: این سازمان‌ها به کسانی که نیاز دارند که حداقل دانش را در مورد بیماری‌ها، مراقبت از بیماران، تجویز داروها برای بیماری‌های عمومی و پرتکرار و نحوه مصرف داروها داشته باشند. تکنسین‌های داروخانه گزینه‌های مناسبی برای این موقعیت‌های کاری هستند؛ مثل خانه‌های بهداشت، بهداری پادگان‌ها و زندان‌ها، بهداشت و درمان دانشگاه‌ها، هلال احمر و …

نیاز شغلی تکنسین داروخانه یا نسخه خوان در کشور چقدر است؟

اکثر تکنسین‌های داروخانه در داروخانه‌های خرده‌فروشی کار می‌کنند. مابقی نیز یا در بیمارستان یا به عنوان پرستار خانگی و آسایشگاه فعالند. برآورد شده که تقریبا ۱۲۰۰۰ داروخانه در کشور فعالیت می‌کنند؛ حدود ۱۰ درصد داروخانه‌ها، داروخانه دولتی (داروخانه‌های دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادهای نظامی و …) و مابقی خصوصی هستند. بسته به وسعت داروخانه، تعداد شیفت‌ها و حجم کاری، به ازای هر داروخانه حداقل دو تا سه نسخه خوان الزامی به نظر می‌رسد؛ پس وجود حداقل ۲۴ تا ۳۶ هزار تکنسین داروخانه‌ای در کشور لازم است. با احتساب موقعیت شغلی داروخانه بیمارستانی (تقریبا ۱۰۰۰ بیمارستان) این رقم به حداقل ۲۶ تا ۳۹ هزار تکنسین داروخانه می‌رسد.

پژوهش‌ها نشان داده نسبت تعداد داروخانه به جمعیت در ایران، از میانگین جهانی خیلی کمتر است (تقریبا نصف جهان است) و باید این اختلاف کم شود. پیش‌بینی می‌شود تعداد داروخانه‌ها تا ۵ سال آتی به ۱۴۰۰۰ برسد. افزایش حداقل ۲۰۰۰ تایی تعداد داروخانه‌ها معادل ۴ تا ۶ هزار فرصت شغلی جدید طی پنج سال برای تکنسین‌های داروخانه است؛ یعنی به طور میانگین سالی ۱۰۰۰ فرصت کاری نو.

نکته قابل‌توجه این است که رشته تحصیلی دانشگاهی‌ای در ارتباط با تکنیسنی داروخانه وجود ندارد، اما تعدادی از فارغ‌التحصیلان جوان داروسازی بنا به شرایطی ممکن است به عنوان تکنسین در داروخانه مشغول شوند. سالی ۱۵۰۰ دانشجوی داروسازی فارغ‌التحصیل می‌شوند که درصدی از آنها نه به عنوان دکتر داروساز که به عنوان تکنسین داروخانه در داروخانه‌ها یا بیمارستان‌ها فرصت‌های شغلی اشاره شده را تصاحب خواهند کرد.

در مورد فرصت‌های کاری‌ای مثل پرستاری باید گفت گرچه به نسبت اشتغال در داروخانه بسیار اندک هستند، ولی می‌توانند به عنوان شغل پاره‌وقت در کنار کارهای دیگر دیده و در نظر گرفته شوند. مشخص نیست چه تعداد فرصت پرستاری برای تکنسین داروخانه وجود دارد ولی با تغییر سبک زندگی و پررنگ‌تر شدن نقش پرستارها در کمک به معلولین و سالمندان، ممکن است این فرصت‌ها کم‌کم بیشتر و قابل اعتناتر شوند.

پراکندگی شغلی تکنسین داروخانه در سطح کشور چگونه است؟

میزان پراکندگی این شغل در کشور یکسان نیست. طبق آمار سال ۹۵ به طور میانگین به ازای هر ۷۳۰۸ نفر یک داروخانه در کشور وجود دارد. گرچه به نسبت سال‌های قبل‌تر تعداد داروخانه بیشتر شده ولی همانگونه که گفته شد هنوز در قیاس با میانگین جهانی رقم پایینی است و باید خیلی بهتر شود. کمبود داروخانه در خیلی از استان‌ها وجود دارد و بین شهر‌های کشور نابرابری قابل‌توجهی دیده می‌شود.

تهران بیشترین تعداد داروخانه را با نزدیک به ۲۵۰۰ داروخانه در اختیار دارد. همینطور استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان و خراسان رضوی پس از تهران بیشترین تعداد داروخانه را دارند. از سوی دیگر استان‌های زنجان، ایلام، سمنان، خراسان شمالی و جنوبی، هرمزگان، بوشهر، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد با کمتر از ۱۰۰ داروخانه کمترین تعداد داروخانه را کل کشور دارند. البته باید به این نکته توجه داشت که ملاک نسبت داروخانه به کل جمعیت استان است؛ از این نظر ایلام بهترین وضعیت و سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت داروخانه‌ای کشور را دارند.

درآمد تکنسین داروخانه یا نسخه خوان چقدر است؟

برخی از تکنسین‌های داروخانه پاره‌وقت هستند و برخی دیگر تمام‌وقت کار می‌کنند. تعدادی از داروخانه‌های کشور شبانه‌روزی هستند و خیلی از داروخانه‌ها روزهای تعطیل هم فعالند. حقوق نسخه خوان ها بر اساس سابقه کار، موقعیت داروخانه و اینکه پاره‌وقت یا تمام‌وقت هستند، متغیر است. دستمزد تکنسین داروخانه بر اساس تعداد شیفت‌ها و مدت زمان محاسبه می‌شود ولی رقم پرداختی به یک تکنسین تمام‌وقت از حداقل حقوق اداره کار شروع می‌شود.

به طور کلی تکنسین داروخانه به خاطر فشار مستمر کاری، ساعت طولانی و تعطیلی کم جز مشاغل سخت به حساب می‌آید. نسبت درآمد دکتر داروساز به تکنسین داروخانه در ایران بسیار زیاد است. در واقع ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین اختلاف درآمدی بین داروساز و تکنسین را دارد. دلایل متعددی برای این نابرابری وجود دارد. ولی با بیشتر شدن دوره‌های آموزشی و آموزش دیدن تکنسین‌ها تلاش می‌شود این نابرابری تا حدی کمتر شده و حقوق تکنسین‌های داروخانه به استاندارد نزدیک‌تر شود.

کسانی که به طور شیفتی کار می‌کنند درآمد کمتری دارند، ولی از لحاظ زمانی آزادترند و می‌توانند روی تکنسین داروخانه به عنوان شغل دوم حساب کنند. با در نظر گرفتن سابقه کاری، مسئولیت‌های تکنسین و میزان فروش داروخانه دستمزد شاغلین تمام‌وقت بیشتر می‌شود.

تکنسین داروخانه واقعا شغل ارزشمندی است؟

شش دلیل برای اینکه این شغل ارزش زیادی دارد:

  1. رشد تقاضا: شغل نسخه خوان مثل خیلی از مشاغل دسته بهداشت و سلامت در حال رشد و توسعه است. پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۶ با توجه به رشد جمعیت و پیشرفت‌های علم داروسازی، فرصت‌های شغلی تکنسین داروخانه در حدود ۱۲ درصد رشد داشته باشد که از میانگین جهانی بالاتر است.
  2. کسب مهارت در زمانی کوتاه: متقاضی با گذراندن یک دوره کوتاه و فشرده و مدتی کارآموزی در این رشته به مهارت دست پیدا می‌کند و گواهینامه می‌گیرد. نیازی چند سال تحصیل و تجربه نیست.
  3. کمک به مردم: نسخه خوان با مردم سر و کار دارد و هدف اصلی‌اش کمک به بیماران است. تکنسین‌ها نقش مهمی در حفظ سلامتی و بهبود کیفیت زندگی بیماران ایفا می‌کنند.
  4. تنوع کار: تکنسین داروخانه فقط در داروخانه معمولی مشغول نیست، می‌تواند در داروخانه‌های خاص، بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها، شرکت‌های داروسازی و به عنوان پرستار خانگی کار کند. این تنوع، فرصت‌های زیادی به متقاضی خواهد داد.
  5. کار کردن با دست: برای آنهایی که حوصله پشت میزنشینی، تایپ‌کردن و کارهای دفتری ندارند، تکنسین داروخانه فرصت مناسبی خواهد بود. اینجا به دست خیلی نیاز است و می‌شود کارهای زیادی با آنها کرد.
  6. نقش‌های متفاوت: با تغییر محل کار تکنسین، وظیفه و نقش او نیز تغییر می‌کند. وظیفه تکنسین داروخانه در بیمارستان با داروخانه تا حدودی متفاوت است. همینطور به عنوان پرستار نقش دیگری ایفا می‌کند. با تغییر نگرش دولت‌ها به بهداشت و سلامت و توسعه آن، نقش تکنسین داروخانه هم گسترده‌تر می‌شود.

کجا دوره تکنسین داروخانه را بگذارنم؟

معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کرمانشاه یکی از معتبرترین مراکزی است که می‌توان در آن دوره کوتاه‌مدت آموزشم تکنسین داروخانه را گذراند. این دوره‌ها در سطح مقدماتی و پیشرفته با آموزش مدرسان حرفه‌ای برگزار می‌شود. شما با چند ماه آموزش و حضور در معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کرمانشاه به یک تکنسین تبدیل خواهید شد؛ با گروه های دارویی مختلف، آناتومی بدن انسانی و بیماری‌های عمومی و پرتکرار، قوانین و مقررات بیمه ای آشنا می‌شوید و قادرید در داروخانه یا بیمارستان به عنوان تکنسین داروخانه کار کنید و یا به عنوان پرستار خانگی مشغول فعالیت شوید.


کرمانشاه،بلوار شهید بهشتی،ساختمان جهاددانشگاهی،معاونت آموزشی جهاددانشگاهی

مرکز شماره 1- سه راه 22 بهمن تلفن 31031-083 داخلی 315،316،317

تمام حقوق این وب سایت محفوظ است


› مرکز شماره 1- سه راه 22 بهمن تلفن 31031-083 داخلی 315، 316 و 317
› مرکز شماره 2- مسکن تلفن 34224127-083
› مرکز شماره 3- خیابان شورا تلفن 37274991-083