به میزبانی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه؛ آیین بزرگداشت مولانا و حافظ برگزار شد
تعداد بازدید کننده: 563 تاریخ: 1402/07/22 18:10:51

به گزارش ایسنا/کرمانشاه آیین بزرگداشت مولانا و حافظ شیرازی، دو شاعر نامدار و پرآوازه ایران با حضور دوستداران شعر و ادب فارسی در سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد.

مسلم حدیدی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، عصر امروز(۱۹ مهر) در این مراسم، با اشاره به لزوم پاسداشت یاد و نام بزرگان عرصه شعر و ادب فارسی، اظهار کرد: در سازمان جهاد دانشگاهی در تلاشیم تا در این حوزه قدم‌هایی برداریم.

وی افزود: ما ایران‌ ها با داشتن زبانی بسیار غنی و پیشینه ادبی و فرهنگی بسیار فاخر، باید به فرزندان خود یاد بدهیم که چگونه رفتار کنند و توجه به این مسئله را باید از خانواده و از دوره مدرسه آغاز کنیم.

وی عنوان کرد: گاهی که ما در دپارتمان ادب و سخنوری جهاد دانشگاهی مراسم حافظ خوانی برگزار می‌کنیم، بسیاری نمی‌توانند اشعار حافظ را خوب و درست بخوانند که این نشان می‌دهد با زبان و ادبیات پرمغز خود تا حدودی بیگانه‌ایم.

حدیدی با تاکید براینکه سازمان جهاد دانشگاهی در پاره‌ای از برنامه های خود رویکرد توجه به حوزه ادب و فرهنگ را در پیش گرفته، عنوان کرد: به این منظور دپارتمان ادب و سخنوری را راه اندازی کردیم که تاکنون برنامه های خوبی از جمله رویداد امروز را برگزار کرده و در حال مذاکره هستیم تا دو تئاتر را هم در حوزه شاهنامه خوانی برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: با فعالیت های صورت گرفته فضایی برای ورود دانشجویان و حتی دانش آموزان علاقمند به زبان، فرهنگ و ادب فارسی در جهاددانشگاهی فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه یکی دیگر از برنامه های این سازمان را پاسداشت مقام بزرگان و مفاخر کرمانشاه در حوزه فرهنگ، تاریخ، ادبیات و ...برشمرد و گفت: امیدواریم با این اقدام ضمن تقدیر از سالها تلاش این بزرگان که مایه فخر ایران شده اند، به معرفی هرچه بیشتر آنها کمک کرده و نشان دهیم که داشته هایمان را فراموش نمی کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین تکریم بزرگان و مفاخر کرمانشاه باعث خواهد شد تا فرزندان ما هم در راه آنها قدم بردارند و در آینده مایه افتخاری برای استانشان شوند.

حدیدی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در حال حاضر در دپارتمان ادب و سخنوری جهاد دانشگاهی حدود ۱۵۰ فراگیر در حوزه شاهنامه خوانی داریم و تلاش می کنیم تا با پرورش این استعدادها به غنای فرهنگی و ادبی کرمانشاه کمک کنیم. 

مهدی عبدالمالکی سرپرست معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه نیز با بیان اینکه این مراسم به همت دپارتمان ادب و سخنوری معاونت آموزشی جهاددانشگاهی و با همکاری معاونت فرهنگی و کانون ادبی جهاد دانشگاهی استان برگزار شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه در مهرماه دو روز را به نام دو تن از مفاخر ادبیات ایران زمین یعنی مولانا و حافظ شیرازی نامگذاری کرده اند، لذا به فاصله یک روز مانده تا روز بزرگداشت حافظ(۲۰ مهر) این مراسم را برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه دپارتمان ادب و سخنوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه برنامه های مختلفی را تدارک دیده، افزود: تاکنون چهار رویداد برگزار کرده ایم و در بحث آموزش هم ورود داشته‌ایم، به گونه ای که در حال حاضر ۲۰۰ فراگیر را در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی داریم.

سرپرست معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه اضافه کرد: همچنین از آنجایی که در حال حاضر کلاش های شاهنامه خوانی را داریم، در حال برنامه ریزی هستیم تا یک رویداد ملی را در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ با محوریت شاهنامه خوانی و با همکاری استاد میرجلال الدین کزازی برگزار کنیم.

وی در پایان به حضور انجمن های ادبی، بزرگان و فرهیختگان و اهالی فرهنگ شهر در رویداد امروز(چهارشنبه) اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی خدمتی به جامعه فرهنگی استان داشته باشیم.

اجرای موسیقی سنتی، شعرخوانی، شاهنامه خوانی کودکان سفیران سیمرغ و تجلیل از چند تن از شعرای مطرح استان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

حافظ شیرازی از شعرای قرن هشتم، یکی از محبوب ترین شاعران کشورمان و از غزلسرایان مشهور جهان است که دیوان غزلیات او در خانه اکثر ایرانیان پیدا می شود و از آنجایی که مردم اعتقاد دارند او از اسرار غیب آگاه است، به کتاب او تفال می زنند.

مولانا نیز شاعر عارف قرن هفتم است که در شهر بلخ زندگی می کرد و اشعارش به اکثر زبان های دنیا ترجمه شده و شاعری شناخته شده در کشورهای مختلف است.

 مثنوی معنوی مهمترین اثر بجای مانده از این شاعر بزرگ ایرانی است.


کرمانشاه،بلوار شهید بهشتی،ساختمان جهاددانشگاهی،معاونت آموزشی جهاددانشگاهی

مرکز شماره 1- سه راه 22 بهمن تلفن 31031-083 داخلی 315،316،317

تمام حقوق این وب سایت محفوظ است


› مرکز شماره 1- سه راه 22 بهمن تلفن 31031-083 داخلی 315، 316 و 317
› مرکز شماره 2- مسکن تلفن 34224127-083
› مرکز شماره 3- خیابان شورا تلفن 37274991-083