برق
تعداد بازدید کننده: 1245 تاریخ: 1402/02/27 19:06:07

برق و الکترونیک

مهندسی الکترونیک یکی از شاخه‌های مهندسی است که از دانش علمی رفتار و اثر الکترون‌ها استفاده نموده و به توسعه قطعات، دستگاه‌ها، سیستم‌ها، یا تجهیزاتی می‌پردازد که انرژی الکتریکی یکی از فاکتورهای آنهاست؛ همانند لامپهای خلاء، ترانزیستورها، مدارهای مجتمع و مدارهای چاپی. این واژه به شاخه وسیعی از مهندسی اشاره دارد که زیرشاخه‌های بسیاری را در بر می‌گیرد. شامل رشته‌هایی که با توان، مهندسی ابزار دقیق، مخابرات، طراحی مدارهای نیمه هادی، و بسیاری دیگر در ارتباطند. این واژه همچنین بخش بزرگی از دوره‌های تحصیلی مهندسی برق را که در بیشتر دانشگاه‌ها تدریس می‌شود را شامل می‌شود. مهندسی برق به مطالعه و کاربردهای مرتبط با الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می‌پردازد. می‌توان مهندسی برق را به دو قسمت عمده تقسیم کرد: بررسی و طراحی سیستم‌های انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی؛ یا بررسی و طراحی سیستم‌های الکترونیکی برای پردازش و انتقال اطلاعات، نظیر رایانه‌ها، سامانه‌های مخابراتی، مدارهای مجتمع، رادارها و نظایر آن. به بیان دیگر، مهندسان برق از الکتریسیته یا برای انتقال انرژی یا برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند.

زمینه‌های کاری و آینده شغلی مهندسی برق

مهندسان برق در طیف وسیعی از پروژه‌‌ها، در مقیاس کوچک (به عنوان مثال ساخت دستگاه‌های خانگی) تا مقیاس بزرگ (به عنوان مثال سیم کشی‌های ساختمان‌های بسیار بزرگ و عظیم) کار می‌کنند و به طور خاص در این پروژه‌ها وظیفه طراحی و نظارت را بر عهده دارند. آنها بر اساس تخصص خود در چندین رشته مانند مهندسی کامپیوتر، پردازش سیگنال و میکرو الکترونیک فعالیت می‌کنند.

نرم افزارهای تخصصی و اصلی این رشته شامل:

  • نرم افزار برق  PLC  

    پی‌ال‌سی به انگلیسی  (Programmable Logic Controller) یا کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر، یک رایانه دیجیتال صنعتی است که برای استفاده در کاربردهای صنعتی استحکام بخشیده شده‌است و در فرایندهای صنعتی مانند کنترل فرایندهای تولید، کنترل خطوط مونتاژ، کنترل دستگاه‌های رباتیک یا هر فرایندی که نیاز به کنترل دقیق و قابل اطمینان و عیب‌یابی ساده داشته باشد از آن استفاده می‌شود.

  • نرم افزار برق  Matlab  

    یکی از معروف ترین و مهمترین و جامع ترین نرم افزار های مهندسی برق می باشد  . از آنجایی که در مهندسی برق ما با محاسبات سنگین و پیچیده ای هنگام طراحی مقابله می کنیم نیاز به یک ماشین حساب بسیار قدرتمند داریم . نرم افزار متلب قادر است سنگین ترین محاسبات برقی را برای ما انجام دهد. شما با این نرم افزار قادر خواهید بود به دنیایی از میکرو پردازشگر ها دستور دهید . نحوه ی انجام این کار نیز به صورت کد نویسی هایی است که داخل محیط نرم افزار نوشته و اجرا می شوند. همچنین می توانید در قسمتSimulink این نرم افزار که خود بخش عظیمی از نرم افزار را شامل می شود انواع شبیه سازی ها را از قطعات الکترونیکی گرفته تا قطعات قدرتی بسیار بزرگ انجام دهید . به عنوان مثال می توان از دیود ها شروع کرده و تا ترانسفورماتور های نیروگاهی را در این نرم افزار شبیه سازی کرد و به داده های بسیار معتبری رسید . همچنین در این نرم افزار می توان انواع تحلیل ها را روی الکتروموتور های موجود در دنیای عظیم برق انجام داد. فعال سازی این نرم افزار برای کسانی که آشنایی کمی با سیستم های رایانه‌ای دارند ، آسان خواهد بود

  • Altium Designer 

    نرم افزاری بسیار کاربردی برای طراحان برد های چاپی و مدارات الکترونیکی این نرم افزار یکی از بهترین ها در حوزه ی مهندسی الکترونیک می باشد . شما می توانید انواع صفحات شماتیک مدارات الکترونیکی را پیاده سازی کنید . از جمله ویژگی های این نرم افزار در مقابل سایر رقبای خود در زمینه الکترونیک می توان به قدرت شبیه سازی بالای این نرم افزار اشاره نمود. رابط کاربری با گرافیک بسیار شیک و قابل قبول از دیگر مزایای کاربر پسند این نرم افزار می باشد . یکی از ویژگی های متمایز کننده ی این نرم افزار ، قدرت مسیریابی فوق العاده حرفه ای این نرم افزار در مداراتPCB فوق العاده پیچیده و طراحی مناسب تر مبنتی برهوش نرم افزاری می باشد که باعث می شود طراحی ها از دقت و استاندارد های بالاتری بهره ببرد..

  • Proteus Design

یکی از نرم افزار های ساده و کم حجم و در عین حال بسیار قدرتمند نرم افزار پروتئوس می باشد . از آن به عنوان آزمایشگاه کامل الکترونیک یاد می شود. شما تمامی امکاناتی را که یک آزمایشگاه می تواند داشته باشد را در اختیار دارید که برای تحلیل های مداری بسیار کارآمد می باشد و در کار خود همانند نرم افزارAltium Design می باشد . یعنی شما می توانید تمامی کار های برد های چاپی،PCB ، تحلیل های مداری و شکل های سه بعدی را روی آن انجام دهید.


کرمانشاه،بلوار شهید بهشتی،ساختمان جهاددانشگاهی،معاونت آموزشی جهاددانشگاهی

مرکز شماره 1- سه راه 22 بهمن تلفن 31031-083 داخلی 315،316،317

تمام حقوق این وب سایت محفوظ است


› مرکز شماره 1- سه راه 22 بهمن تلفن 31031-083 داخلی 315، 316 و 317
› مرکز شماره 2- مسکن تلفن 34224127-083
› مرکز شماره 3- خیابان شورا تلفن 37274991-083